KVKT Special – hauis superi

Posted: October 14, 2012 in Hauis, Supersarjat

Supersarjana supistava ja venyttävä toimii hauikselle todella hyvin. Tässä superissa saat oikein tehtynä jäätävän pumpin ja infernaalisen venytyksen. Supistavaan liikkeeseen hae ns hauiskääntö mutkatanko tai vastaava josta saat suhteellisen kapean otteen. Kiinnitä tämä ylätaljaan. Tarvitset myös ristitaljan alaosaan kaksi jatkovaijeria ja kahvat. Jatkovaijerit ovat tarpeellisia siksi, että pystyt tekemään hauiskäännön ristitaljan alaosasta selkä taljaan päin yhtä aikaa molemilla käsillä. Tämä on yksi parhaista dynaamisista venytysliikkeistä hauikselle, enkä tiedä oikeastaan mitään toista jolla sen saisi tuntumaan puoliksikaan yhtä hyvin.

Kuten sanottu ota mutkatangosta jonka olet laittanut ylätaljaan suhteellisen kapea ote ja paina tanko hauiksilla niskantaakse. Hauisten eristämiseksi koeta pitää kyynärpäät mahdollisimman ylhäällä, äläkä päästä niitä vaeltamaan sivuille. Paina tanko ala-asentoon ja pidä se siellä hetki. Purista tankoa alas ääriasennossakin ja jännitä hauiksia niin paljon kuin pystyt. Kun päästät painon takaisin ylös, älä päästä käsiä löysäksi tai suoraksi. Pidä koko ajan tuntuma painoon. Liikkeen tehostamiseksi voit lopuksi tehdä vielä muutaman pumppausliikkeen lyhyemmällä liikeradalla lähempänä maksimisupistusta.

Heti tämän jälkeen kun hauis on hyvässä pumpissa, mene ristitaljaan ja ota kahvat käteen selkä kohti ristitaljaa. Ota muutama askel poispäin taljasta, jotta saat rasituksen pysymään paremmin ääriasennossa. Tässä hommataan nyt se infernaalinen venytys, eli päästä kädet niin suoraksi kuin pystyt hukkaamatta “vetoa”. Kun tuot liikkeen ylös, älä tuo käsiä aivan ylös rintaan kiinni, sillä tällätavoin tehtynä rasitus katoaa yläasennossa. Tuo kädet hieman pienempään kuin 90 asteen kulmaan kehosta ja laske ne rauhallisesti ja kontrolloidusti takasin alas. Venytys voi tuntua parempana jos päästät ala-asennossa kädet kääntymään olkapäistä saakka hieman taaemmas. Osa rasituksesta tällöin tietysti hukataan etuolkapäälle mutta mielestäni se on saavutetun venytyksen arvoista. Kunhan kiinnität huomiota siihen, että taas ylöstuodessasi liike lähtee nimenomaan kääntämällä kättä kyynärpäästä eteenpäin eikä siten, että alkuheilautus tapahtuisi olkapäästä lähtien.

Sarjapituuksia tässä voi vaihdella ja hakea itselleen sopivan. Itse olen itselleni olen parhaimmaksi havainnut noin 5 superikiertoa ja 12 toistoa per liike. Yleensä olen tehnyt vielä ns. kaksi kertaa kiellon päälle – metodilla, eli olen valinnut sellaiset painot, joilla saan suurinpiirtein sen 12 tehtyä puhtaasti ja kahteen viimeiseen sarjaan olen ottanut kun puhtaita toistoja ei enää pysty tekemään vielä kaksi toistoa pienellä vilpillä; esim ylätaljassa päästämällä kyynärpäät sivuille ja täten auttaen selällä, tai ristitaljassa joustamalla hieman polvia ja heilauttamalla alaselällä. Huomioi, että sarja tulee kuitenkin siihen asti tehdä puhtaasti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s